Klokkeskoven
Velkommen til Klokkeskoven. I Klokkeskoven ligger det os meget på sinde, at skabe gode tætte relationer mellem børnene. Vi prioriterer nærværet højt i mødet med hinanden.
At kunne knytte gode venskaber – at kunne forstå sig selv og de andre, er en værdifuld gave at få med sig i livet. K.E. Løgstrup har sagt: ”Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre, uden at man holder noget af dets liv i sin hånd”. Denne sætning beskriver så enkelt, hvor stort et ansvar vi har, især når det er små menneskers liv vi ”holder i vores hånd”. Dette ansvar er vi meget bevidste om. Derfor er gode, stabile nærværende relationer vores højeste prioritering i Klokkeskoven
Klokkeskoven er en mindre afdeling i Stavtrup dagtilbud. Vi arbejder meget bevidst med at dele børnene op i små aldersopdelte grupper. I det lille trygge og tætte fællesskab med gode kammerater og kendte voksne, tør barnet folde sig ud og afprøve sig selv og sine egne grænser. Vi prioriterer det ”lille fællesskab”, men i Klokkeskoven lærer barnet også at være en del af ”det store fællesskab”. De små lærer af de store børn som er rollemodeller, og de store børn lærer at hjælpe og vise hensyn, når et mindre barn har brug for det. At kunne modtage og give hjælp til andre, ser vi også som en utrolig værdifuld kompetence at få med sig ud i livet.
Samarbejdet med jer forældre omkring jeres børn, er uvurderligt for os. Det er kun gennem det tætte samarbejde med jer - som er de allervigtigste personer i jeres barns liv - at vi kan sikre, at barnet udvikler sig og trives så godt som overhovedet muligt. Vi prioriterer at have en tæt daglig dialog med jer, hvor I får fortællinger om jeres barns hverdag i Klokkeskoven, og vi vil gerne høre, hvordan jeres barn trives derhjemme og hvad I bøvler med af stort og småt lige for tiden. At være forælder er en kæmpe gave, vi som mennesker kan være heldige at få. Men vi skal ikke glemme, at det også er en opgave – og nogle gange er det også en svær opgave. Men ved at snakke sammen og have den gode dialog, både om gode og svære ting, hjælper vi hinanden og på den måde skaber vi i fællesskab de bedste betingelser for jeres barn. Kom altid til os med både stort og småt – vi kan altid finde tid til den gode samtale med jer.
Sådan ser her ud
Når du kommer til Klokkeskoven, er det vigtigt for os at du fornemmer at her er dejligt og trygt at være. Vi ønsker at du mærker en stemning af hygge, ro og nærvær. Allerede inden du går ind ad døren til huset eller lågen til legepladsen, vil vi gerne have, du får en fornemmelse af, hvad et er for et hus, du kommer ind i. Vi prioriterer at vores rammer virker rolige og overskuelige både udenfor og indenfor. Fordi vi tror på at både børn og voksne har brug for rolige overskuelige rammer. Æstetik har stor betydning for os. Vi snakker om børn som store æstetikere. Deres sanseapparat er endnu helt åbent for indtryk. Vi lever i en verden af enorm kompleksitet og konstante forandringer. Vi vil gerne have, at Klokkeskoven skal repræsentere noget roligt og genkendeligt. Vi har indrettet os så det er tydeligt, hvad de enkelte rum i vores hus inviterer til. Sådan at det er nemt for børnene at se og mærke ”hvad det er, man kan lige her”. Hvor er det vi leger og tumler vildt? Det er f.eks. i puderummet. Hvor er det vi er mere rolige og fordybende? Det er f.eks. læsehjørnet hvor vi læser gode bøger eller ved bordet hvor vi ”nørder” med forskellige kunstprojekter osv. Alle vores kvadratmeter er udnyttet, så vi har mange små ”legestationer”, hvor børnene kan fordybe sig i leg. Det er vigtigt at børnene kan lege så uforstyrret som muligt. I Klokkeskoven er vi så privilegerede at vi har en dejlig stor kælder, som vi benytter til motorisk udfoldelse, regellege, musik, dans mm.
Vi har et rigtig dejligt køkken, som er stort og funktionelt. Herfra breder duften af veltillavet mad sig ud i de øvrige rum. Indimellem er børnene med til at gøre maden klar, og det er også muligt at ønske en af sine livretter. Når børnene går i skole, er ”Klokkeskovens kogebog” en værdsat lille afskedsgave.
Vores legeplads er noget helt særligt. Den er indrettet med overskriften ”tilgængelighed”. Vi har brugt rigtig mange ressourcer på at skabe en helt særlig legeplads som er tilgængelig for alle. Dette har kun været muligt, fordi vi har haft forældre, som har lagt et stort arbejde i at søge fondsmidler. Når vi har så fantastisk en legeplads betyder det også, at man som forældre er meget velkomne til at benytte vores legeplads i weekenderne. Det er meget vigtigt for os, at Klokkeskovens legeplads ikke kun er vores og en vi selv bruger i hverdagene, men at det er en legeplads som gerne må benyttes af lokalbefolkningen i Stavtrup uden for åbningstid.
Vores legeplads er lige som vores indendørs arealer indrettet på en sådan måde, at det er tydeligt, hvad det er de forskellige områder inviterer til. Legepladsen ligger på et kuperet terræn, så det blandt andet er muligt at ”bestige høje bjerge”. Der er områder med ”skov og krat” som ligger op til at lege uforstyrret i lang tid med sine gode venner. Vores legeplads har en dejlig størrelse. Den er tilpas stor til at der er masser af plads at boltre sig på for børnene, samtidig med at den er til at overskue for det pædagogiske personale.
Klokken 6.30-7.30
Klokkeskoven åbner klokken 6.30 og vi tilbyder morgenmad til de børn som møder ind tidligt. Morgenmad er et tilbud til de børn, hvis forældre møder så tidligt på arbejde, at de ikke kan nå at spise morgenmad hjemme. Vi slutter vores ”morgenmadscafe” klokken 7.30, så hvis dit barn skal spise morgenmad hos os, skal barnet være her senest 7.15. Det er vigtigt for os, at du har god tid til, at vi får sagt godmorgen til hinanden, og til at fortælle os lidt om, hvordan morgenen er gået hjemme og hvis der ellers er vigtige informationer vi skal have.
Vi åbner Klokkeskoven udenfor. I dette tidsrum er både vuggestuen og børnehaven sammen. Det gør vi fordi, det er en dejlig start på dagen at være udenfor. Der er mulighed for mange gode lege. Både de lege, hvor det er grovmotorikken og de store bevægelser, som er i spil. Men også de mere fordybende lege, hvor der bliver bygget i sandkassen, eller vi sidder ved bordet og tegner eller hygger os i pallesofaen med en god historie. Selvom aktiviteterne som vi laver udenfor nogle gange ligner det vi laver indenfor, så er der alligevel på nogle områder forskel. Udenfor er der masser af plads og ”højt til himlen”, så bevægelseslege, som kræver meget plads. Disse aktiviteter og lege har bedre betingelser udenfor. Vores erfaring viser, at det er en god måde at starte dagen på. Det betyder større glæde og færre konflikter. At det så også viser sig at vi får færre sygdomme, når vi er meget ude, er god lille ekstra gevinst. At vi starter dagen udenfor, betyder, at dit barn skal have det rigtige tøj på til at være ude allerede, når I kommer til Klokkeskoven.
Klokken 7.30 – 9.30
Når klokken er 7.30 er vi så mange børn og voksne, at vi nu deler os op i vuggestue og børnehave.
Særligt for vuggestuen:
Klokken 8.45 holder vuggestuen samling. Samlingen har høj prioritet. I samlingen lærer børnene en masse ting – der er meget vi øver os på. Samlingen har en tydelig ramme, så alle børn ved, hvornår den starter og hvornår den er slut. Samlingen er fyldt med gentagelser, så alle børn oplever genkendelighed. Børnene kommer med tiden til at kunne mestre de forskellige indslag i samlingen. Sproget bliver stimuleret i samlingen gennem forskellige sange med faktor og god snak om hvad dagen skal indeholde. Børnene øver sig også i at vente på tur, at sidde ved siden af sin kammerat og fastholde sin opmærksomhed på det, som foregår i samlingen og meget mere. Efter samling får børnene frugt og rugbrød. Derefter deles børnene op i de små grupper og dagens planlagte aktiviteter starter.
Særligt for børnehaven:
Klokken 9.00 holder børnehaven samling. Der bliver sunget sange og snakket om, hvad det er for den dag i dag og hvad de forskellige grupper skal lave i dag. Ca. 9.15 deler børnene sig op i deres grupper (Mus, Ræve og Bjørne) og spiser frugt og rugbrød. Derefter starter dagens aktiviteter for børnehavebørnenes grupper.
Både i vuggestuen og børnehaven benyttes oversigts tavler med billeder (piktogrammer) som er med til at skabe overskuelighed for børnene i forhold til både hvilken dag det er, men også hvilke aktiviteter, der er på programmet.
Klokken 9.30
Alle børn både vuggestuebørn og børnehavebørn er fordelt i deres grupper og laver forskellige aktiviteter med deres primær voksne. Måske tager vi på tur i nærområdet og kigger på dyr og planter. Vi har så fin natur lige om hjørnet. Det kan også være i besøger en anden legeplads. Måske laver vi musik eller motorikaktiviteter her i huset, nede i kælderen eller ude på legepladsen. Det tager lang tid at få bygget en motorikbane, så den er hel præcist som børnene gerne vil have den og børnene hjælper gerne til og fantasien får frit spil. Det kan også være børnene laver ny kunst, som kan pryde vores vægge et stykke tid, inden kunsterne selv får resultatet med hjem. Der foregår også masser af boldspil og fodboldturnering er en velkendt aktivitet hos os.
Klokken 10.45
Vuggestuen spiser. Børnene sidder på faste pladser med en fast voksen. Tidspunktet for frokostmåltidet tilpasses det enkelte barns behov. De børn som får formiddagslur og kommer op efter at det større børn har spist, får deres frokost når de vågner.
Klokken 11.00
Børnehavebørnene spiser. Børnene sidder ved faste borde med en fast voksen
Klokken 12.00-14.00
Vuggestuebørnene og de børn i børnehaven som skal sove, får en middagslur. Alle andre er på legepladsen eller leger indenfor i små grupper.
Klokken 14.00-15.00
Vi spiser eftermiddagsmadpakker både i vuggestuen og i børnehaven og går i gang med forskellige lege og aktiviteter både udenfor og indenfor. På dette tidspunkt leger børnene med hinanden på tværs af alder, men vuggestue- og børnehavebørn er stadig opdelt.
15.00-17.00
Vi leger og hygger os indenfor og udenfor. Fra klokken 15 eller 15.30 vil hele afdelingen være samlet. Når børnene begynder at gå hjem, går vi i gang med at rydde op og lukke noget af legepladsen og huset af. Du bør afsætte god tid, når du henter dit barn. Måske er dit barn i gang med noget, som det gerne vil vise dig. Måske har dit barn haft gang i noget legetøj eller materialer, som skal ryddes op inden I går hjem. Det er vigtigt, at du som forælder støtter dit barn i at få en god vane med, f.eks. at rydde op og efterlade stedet på en god måde, for dem som er tilbage. Det er også kompetence dit barn får brug for senere i livet. Vi skal også have en god snak med hinanden inden I går, så vi får mulighed for at overdrage både ”dagens gode lille fortælling” men også hvis dit barn er løbet ind i nogle vanskeligheder, haft en svær konflikt eller været ked af det. Det er ikke alle dage, hvor muligheden for en lille snak er så god. Der kan være travlhed eller mange børn bliver hentet på samme tid. Men der, hvor det er muligt, skal vi prioritere det. Vi vægter meget højt, at vi er ærlige overfor hinanden og både fortæller om de fantastiske og gode ting som er sket i løbet af dagen, men også fortæller, hvis der er noget som har været svært.
Klokken 17.00
Børnehaven lukker og vi siger tak for i dag.
Måltidet er er varieret hen over ugen, og ugens menu er tilgængelig på vores intra/aula. Udover det ernæringsmæssige, spiller det æstetiske i måltidet også en stor rolle i Klokkeskoven. Måltidet er sammensat så det ser æstetisk godt ud på tallerkenen. De fem smage (salt, stærkt, bittert, surt, sødt) er repræsenteret i måltidet, samtidig med at det også er vægtet at der både er noget som er blødt og sprødt. Som I nok kan se af ovenstående, er vores måltid i Klokkeskoven - ud over at det sikrer at børnene bliver mætte og kan klare dagens strabadser - en stor sansemæssig oplevelse. I Klokkeskoven lærer børnene at smage på mange forskellige ting – at blive ”mad modige”.
Nogle gange skal man smage på maden mange gange, før man kan lide den – i starten nøjes man måske med en lille smagsprøve, hvis man skal spise f.eks. oliven eller fetaost. Vi tror ikke på, at der en nogen som er kræsne – hverken børn eller voksne. Men det er forskelligt, hvor modige vi er. Det gælder også, når vi skal smage på noget mad vi ikke kender i forvejen. Men ved stille og roligt at få lov at smage på maden i eget tempo – at høre om, hvordan det er blevet lavet – eventuelt at se hvordan f.eks. et Hokkaido græskar ser ud, inden det bliver til suppe, eller hvordan fisken kulmule ser ud – så skaber vi både tryghed og nysgerrighed hos barnet, og det får mod på at smage.
Børnene er ofte inddraget i skrælle og skære opgaver, og de er altid velkomne til at komme i køkkenet og få en snak med vores køkkenleder. Når der fyldes op igen på fadene, er det også børnene, som kommer ud og henter de ekstra forsyninger. Så får de også lige en snak med vores køkkenleder om, hvad de synes om maden og om de nu også ved, hvad det er, de spiser. F.eks. spiser vi ikke ris i Klokkeskoven. Men forskellige slags kerner. Det lærer børnene at skelne imellem selvom de to ting ligner hinanden til forveksling. Børnene oplever også at maden skal behandles med respekt. Vi får kun det på fadene som bliver spist. Mandag til torsdag består vores frokostmåltid af dejlig varm mad. Vi har stort set ingen madspild i Klokkeskoven, da alt bliver behandlet så det kan bruges igen – enten som en ny ret eller til vores frokost fredag, som er rugbrødsdag.
Så skulle I derhjemme have en dag eller to i løbet af ugen, hvor I ikke har overskuddet eller tiden til at stå og trylle det store aftensmadsmåltid frem efter en lang dag, så kan I med ro i sindet nøjes med en rugbrød og lidt gnavegrønt. Jeres barn har helt sikkert fået et dejligt måltid i Klokkeskoven.
Vi har sølvmærket i økologi, hvilket betyder at vores kost hovedsagelig består af økologiske råvarer.
I Klokkeskoven skal børnene selv have madpakker med til deres eftermiddagsmad. Madpakkerne opbevares i et køleskab. Vi opfordrer til at madpakkerne hjemmefra lever op til Aarhus Kommunes kostpolitik. Børnene ser frem til at spise deres egen madpakke efter middagsluren eller aktiviteter på legepladsen. Madpakken betragtes af børnene som en ”lille hilsen hjemmefra”, som de nyder meget. Vi opfordrer til at madpakken er så enkel og overskuelig for børnene som muligt. En god rugbrød eller en bolle og et stykke frugt er meget fint. Ud over en eftermiddagsmadpakke skal børnene også have deres egen drikke.
Vi stemmer om det
Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.
Samarbejdet med jer forældre spiller en alt afgørende rolle i Klokkeskoven. Vi ser jer, som den vigtigste ressource i jeres barns liv. Som pædagogisk personale er vi også betydningsfulde personer i jeres barns liv. Men det er jer, der som forældre der har den helt tætte kontakt og den allerstørste kærlighed til jeres barn. Ingen kender jeres barn så godt, som I gør. Vi skal skabe de bedste rammer for trivsel og udvikling for jeres barn her i Klokkeskoven. Det gør vi ved at have et godt samarbejde med hinanden, og dele alle de ting, som har betydning for jeres barn, med hinanden.
Vi vægter den daglige dialog med hinanden. Det kan både være den lidt uformelle samtale om løst og fast, men det kan også være begivenheder og hændelser i Klokkeskoven eller hjemme, som er vigtige at dele. Nogle gange er det uhensigtsmæssigt at tale om tingene i forbindelse med ankomst eller afhentning. Måske fordi der er for meget uro eller fordi jeres barn overværer det. Så kan vi altid finde en stund, hvor vi kan gå på til side et roligt sted og tage en samtale. For os betyder det meget, at I ved, at I kan komme til os med alting og være trygge ved, at det bliver taget godt imod. Ingen problematikker er for små til at blive løst og vi har et stort ønske om, at kunne hjælpe i den udstrækning, det er muligt.
I den periode jeres barn går i Klokkeskoven vil i blive inviteret til flere forskellige typer af dialogmøder. Det kan være møder, hvor det er jeres barns trivsel og udvikling som er i centrum, det kan også være møder, hvor forældre til jævnaldrende børn også er med, og endelig kan det være møder, hvor alle forældre er inviteret.
Som pædagogisk personale har vi en bred vifte af mange års erfaring med arbejdet med børn. Vi bliver hele tiden opdateret ift. ny teori og praksis indenfor vores område. Det gør os i stand til i mange tilfælde at kunne bidrage med værdifuld vejledning til jer, når I står med konkrete problematikker. For det gør man som forælder – det gør alle forældre. Det kan f.eks. være den 4-årige som vil have sin sommerstropkjole på i børnehave en vinterdag – det kan være den 2-årige som nægter at få børstet tænder og heller ikke vil have regnbukser på – det kan være barnet som ikke vil i børnehave og heller ikke vil med hjem, når det bliver hentet osv. osv. Der er tusindvis af eksempler. Man bliver konstant udfordret, når man har med børn at gøre. Det er barnets måde at være i verden på og finde ud af, hvem det selv er, og hvem mor og far er. Hvor meget kan jeg bestemme, og hvad bestemmer de voksne. Så det er alt sammen helt naturligt, men kan give meget tvivl og usikkerhed hos forældre. Vi vil gerne snakke med jer om det. Vi har ingen sandheder, men sammen kan vi tale os frem til forslag til gode løsninger, som betyder at konflikterne bliver knap så udmattende for begge parter.
Få indflydelse på hverdagen
I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.
Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.
Udvikling og trivsel er for os i Klokkeskoven tæt forbundne. ”Du kan ikke udvikle dig uden at trives – og omvendt - når du trives, kan du udvikle dig”. En anden vigtig faktor for at kunne trives og udvikle sig, er at man føler sig tryg. At være i trygge rammer sammen med gode venner og legekammerater og kendte stabile voksne er helt afgørende for det lille barns trivsel. Børnene er i Klokkeskoven, fra de er 0 år til de er 6 år. Det er den periode i et menneskes liv, hvor der finder allermest udvikling sted. I denne periode tilegner barnet sig en række færdigheder, og det menneske som barnet vil udvikle sig til at blive, bliver grundlagt i disse år. Barnet selvværd bliver grundlagt. Så I kan nok se, at det er nogle meget betydningsfulde år i et menneskes liv. Så de ting barnet lærer, vil få afgørende betydning for, hvordan barnet trives og udvikler sig resten af livet. Det tager vi meget alvorligt i Klokkeskoven. Det er et stort ansvar vi har, som vi er meget bevidste om.
De tætte relationer er vigtige for os. Her øver barnet sig på og lærer med tiden, hvad det vil sige at være en god ven, og at have en god ven. At der er nogen som er helt anderledes end en selv. At der er nogen som er gode til noget, som man selv skal i gang med at lære. At der er noget man selv kan, som andre først skal i gang med at lære. Barnet øver sig på at kunne være i en konflikt og komme godt ud af den, på en måde så alle parter føler tryghed i relationen og lærer noget af det. Barnet øver sig på og lærer med tiden, at rumme både sig selv og kammeraternes følelser. Barnet lærer at alle vores følelser er okay – de bliver taget alvorligt. Men nogle gange er er vi nødt til at korrigere de handlinger, følelserne afstedkommer. Det ligger os meget på sinde, at barnet aldrig oplever at være forkert. Men at vi alle sammen nogle gange gør noget som er forkert. Så snakker vi om det på en rolig og meningsfuld måde – så det med tiden kan sætte sig i barnets indre system som vigtig læring.
Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.
Herunder finder du et link til vores arbejde med den pædagogiske læreplan:
Pædagogisk læreplan for stavtrup dagtilbud-2020.pdf
Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.
Uanset hvad årsagen er til, at du er kommet - så er du velkommen. Vi vil bestræbe os på at tage godt imod dig og sætte dig godt ind i vores arbejdsgange og introducerer dig til vores fælles arbejdsmiljø. Det er vigtigt for os, at du hurtigt finder dig godt til rette og synes om at være hos os. Kun når du føler dig tryg, kan du folde dig ud og blive den bedste udgave af dig selv som medarbejder i Klokkeskoven. Nedenfor finder du link til en pjece som hedder ”Velkommen som ny medarbejder i Klokkeskoven” og du finder også link til ledelsesgrundlag. Vi anbefaler, at du læser disse to pjecer, for det giver dig et grundlæggende indtryk af, hvem vi er, og hvad vi forventer af dig som medarbejder. I det hele taget anbefaler vi dig at surfe rundt på vores hjemmeside. På den måde får du et grundlæggende indtryk af os, og det giver dig mulighed for at forstå forskellige sammenhænge samtidig med at det giver dig mulighed for at stille spørgsmål til det, du har brug for at få uddybet. Spørgsmål er meget velkomne hos os. ”Der findes ingen dumme spørgsmål – til gengæld findes der mange dumme svar”. Du må aldrig tænke at ”det burde du vide” eller ”det har jeg fået fortalt, så jeg vil ikke spørge igen”. Det er ved at du spørger, at du får viden. Og ved at du spørger, tvinger du os til at fortælle – og på den måde får vi også masser af ny viden. Så kom med spørgsmålene – det er ren win win
I et hus som vores, er der mange opgaver. Mange af opgaverne har en praktisk karakter. Der er perioder på dagen, hvor der er mange opgaver, som skal løses i et vist tempo. Et godt overblik og praktisk sans er gode egenskaber at have med sig i arbejdet i den pædagogiske verden. Det forventer vi ikke, at du kan lige fra den første dag. Lige som alt muligt andet, er det noget der skal trænes. Det kommer lidt efter lidt. Her i huset kan der opstå mange forskellige situationer og det forventes ikke, at man kan mestre dem alle. Det er et godt udgangspunkt at være engageret, rummelig, ansvarlig og anerkende. Når man er ny i arbejdet, bruger man meget energi og bliver træt når arbejdsdagen er slut. Sådan er det – men hvis bare det har været en god dag, er det en dejlig måde at blive træt på.
Vi glæder os til samarbejdet med dig
Pjece til nye medarbejdere.pdf