Gå til hovedindhold

Dit barns udvikling og trivsel

Vores kerneopgave er, i samarbejde med jer forældre, at skabe et trygt og solidt fundament for børnene, som indeholder trivsel, udvikling, læring og dannelse.

Udvikling og trivsel
  • Læs op

Indhold

     ”Du kan ikke udvikle dig uden at trives – og omvendt - når du trives, kan du udvikle dig”. En anden vigtig faktor for at kunne trives og udvikle sig, er at man føler sig tryg. At være i trygge rammer sammen med gode venner og legekammerater og kendte stabile voksne er helt afgørende for det lille barns trivsel. Perioden 0 – 6 år er den periode i et menneskes liv, hvor der finder allermest udvikling sted. I denne periode tilegner barnet sig en række færdigheder, og det menneske som barnet vil udvikle sig til at blive, bliver grundlagt i disse år. Barnet selvværd bliver grundlagt. De ting barnet lærer, vil få afgørende betydning for, hvordan barnet trives og udvikler sig resten af livet. Det er et stort ansvar vi har, som vi er meget bevidste om.

    De tætte relationer er vigtige for os. Her øver barnet sig på og lærer med tiden, hvad det vil sige at være en god ven, og at have en god ven. At der er nogen som er helt anderledes end en selv. At der er nogen som er gode til noget, som man selv skal i gang med at lære. At der er noget man selv kan, som andre først skal i gang med at lære. Barnet øver sig på at kunne være i en konflikt og komme godt ud af den, på en måde så alle parter føler tryghed i relationen og lærer noget af det. Barnet øver sig på og lærer med tiden, at rumme både sig selv og kammeraternes følelser. Barnet lærer at alle vores følelser er okay – de bliver taget alvorligt. Men nogle gange er er vi nødt til at korrigere de handlinger, følelserne afstedkommer. Det ligger os meget på sinde, at barnet aldrig oplever at være forkert. Men at vi alle sammen nogle gange gør noget som er forkert. Så snakker vi om det på en rolig og meningsfuld måde – så det med tiden kan sætte sig i barnets indre system som vigtig læring.

    Vi arbejder altid med det enkelte barn i fællesskabet, det betyder at vi tager udgangspunkt i barnets udviklingsniveau når vi sammensætter de fællesskaber barnet skal være en del af. Nogle gange er det givtigt at være sammen med nogle som er på samme niveau, andre gange kan det være udviklende at være sammen med nogle som enten er på et højere eller lavere niveau end en selv for på den måde at lære noget af andre eller at være den andre lærer noget af.

    I Stavtrup Dagtilbud tilstræber vi, at det enkelte barn får optimale muligheder for udvikling og læring. Vi skal være et dagtilbud, hvor børn, forældre og personale er glade for at være, hvor faglighed, humor, ærlighed og åbenhed er i højsæde.   Vi ønsker at vise hinanden respekt og give plads til forskelligheder. Vi arbejder for, at hver dag skal være en god dag for alle. 

    Den styrkede pædagogiske læreplan

    Alle dagtilbud i Danmark skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan med afsæt i bestemmelserne i dagtilbudsloven. Denne skabelon til den styrkede pædagogiske læreplan er udarbejdet i en arbejdsgruppe i Børn og Unge Aarhus kommune.

    Skabelonen er en hjælp til at indfri de krav, der i lovgivningen stilles til den skriftlige pædagogiske læreplan, og er det redskab, som dagtilbuddene i Aarhus Kommune skal bruge til at udarbejde den pædagogiske læreplan.

    Det er afgørende, at den styrkede pædagogiske læreplan udarbejdes i og tilpasses en lokal kontekst, så den bliver rammen for al pædagogisk arbejde i dagtilbuddet og et pædagogisk redskab, der understøtter det pædagogiske personales og ledelsens arbejde med at skabe gode pædagogiske læringsmiljøer for børnene. Læreplanen skal samtidig være med til at understøtte sammenhængen i tilbuddene til børnene, de unge og deres familier i lokaldistrikterne.

    Temaerne i skabelonen er beskrevet ud fra det fælles pædagogiske grundlag for dagtilbud i Aarhus Kommune. Det pædagogiske grundlag tager afsæt i dagtilbudslovens formuleringer og vores lokale børne- og ungepolitik, 0-18-årsperspektivet, strategier mv.

    Den pædagogiske læreplan

    Aarhus Kommune fører tilsyn med vores og de øvrige dagtilbud i kommunen.

    Her kan du læse om vores særlige opmærksomhedspunkter i tilsynet indtil videre. Du kan også læse hvordan vi arbejder med opmærksomhedspunkterne i tilsynet frem mod det nye uvildige tilsyn.

     

    Sidst opdateret: 31. oktober 2023