Gå til hovedindhold

Søskrænten

Velkommen til Søskrænten. Hos os er børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse i fokus. Vi er sangcertificeret musikinstitution og benytter os dagligt af sang og musik som det fælles tredje med både store og små børnegrupper for at give børnene mulighed for at øve sig i at bruge musik som udtryksform.

Morgensamling
  • Læs op

Indhold

    Vi har en legende tilgang til børnene når de skal lære at være en del af fællesskabet, turde stå frem som individ, øve sig i at få flyverdragten på selv eller skal støttes i deres sproglige udvikling. I alle de sammenhænge benytter vi os af sangen som vejen hen imod målet.

    Sådan ser her ud

    Søskrænten blev i 2017 bygget om og udvidet med 2 ekstra børnegrupper. I den forbindelse var det vigtigt at bevare følelsen af det nære og overskuelige i vores dagligdag. Vi fik derfor bygget til så vuggestuen fysisk blev lagt i den ene ende af huset og børnehaven i den anden ende. I midten har vi vores store dejlige fællesrum hvor alle møbler er på hjul så vi hurtigt kan rydde gulvet og dermed omdannes det til et musiklokale med gulvplads til sanglege og bevægelse. Vi fik også sat en mobilvæg i så rummet kan have flere funktioner. Vi kan lukke rummet af og skabe rum for fordybelse og vi kan skyde væggen til side og dermed udvide vores fællesrum så vi kan være der alle sammen på en gang til vores traditionsrige fællesfredag.

    På vores store legeplads er der masser af gemmesteder, mulighed for fysisk udfoldelse og musikinstrumenter så vi også kan tage musikken med udenfor.

    Forrige Næste

    Søskrænten er sangcertificeret musikinstitution. Det betyder at vi har gennemgået et 3-årig kompetenceløft i forhold til at synge med børn og sangens betydning i samværet med børn. Vi har lært en masse metoder til at synge med børnene på en måde som henvender sig til dem og opmuntrer til at de synger med. Vi har et stort bagkatalog af børnesange, rigtig mange af dem er ikke de gængse som I som forældre kender. Derfor ligger der små videoer af en række af de mest brugte sange i Aula som I som forældre kan se med jeres børn og lære.

    Ud over at være blevet undervist i børnesang, har vi også alle modtaget trommeundervisning. Flere på Søskrænten kan også spille guitar eller ukulele. Men det allervigtigste instrument er vores stemme og vores krop.

    Hver dag synger vi i alle grupperne. Om fredagen holder vi ”fælles fredag” hvor vi samles om at synge og lege bevægelseslege alle sammen. Se mere om dette her:

    Vi benytter os også af sangen i overgangene og som kontekstmarkører, når vi fx skal rydde op på legepladsen. Så synger vi en rydde op sang i stedet for at de voksne går rundt og beder børnene rydde op. Det samme sker når børnene vasker hænder, spiser osv. Når børn i vuggestuen eller start børnehave skal toilettræne, så synger vi den samme sang, så vi skaber en hyggelig og rar stemning omkring dette.

    På Søskrænten ser vores dagsrytme således ud:

    6.30: afdelingen åbner, der serveres morgenmad frem til kl. 7.30. Morgenmaden består af havregyn med mælk. Morgenmaden serveres i fællesrummet eller udenfor på legepladsen.

    8.00: vi fordeler os i grupperne, børnehaven for sig og vuggestuen for sig, enten inde eller ude.

    9.00: alle grupper holder samling, her synges nogle sange og der spises frugt og hjemmebagt brød.

    9.30: forskellige aktiviteter i grupperne, det kan være musikaktiviteter, ture ud af huset, kreative aktiviteter, leg på legepladsen, dialogisk læsning, leg i små grupper indenfor eller lignende. Dette planlægges af pædagogerne og afhænger af hvad de pædagogiske mål for børnegruppen er for tiden. Pædagogerne gør sig umage for hele tiden at være opmærksomme på hvad børnegruppen har behov for at øve sig i og hvilke aktiviteter det ville give mening for dem at benytte som ramme for det.

    11.00: der serveres frokost i alle grupper. Vi har en køkkenleder ansat som tilbereder et varmt måltid økologisk mad hver dag. I vuggestuen puttes der efter spisning børn, hvis der er små børn som har behov for at sove mere end en gang står de typisk op fra første lur nu og tilbydes mad og en dejlig rolig middagsstund imens de store børn sover.

    12.00: børnehaven leger på legepladsen, de voksne holder på skift en pause.

    13.30/14.00: Vuggestuen begynder at spise eftermiddagsmad med de børn som er stået op. (vi vækker ikke børnene.) Vuggestuen spiser løbende med de børn som kommer op fra deres lur og starter aktiviteter op med dem som er færdige med at spise. Børnehaven samler deres børnegrupper og spiser eftermiddagsmad. Vores køkkenleder tilbereder den mad vi får om eftermiddagen, det består ofte af lidt friskbagt brød og forskellig topping.

    15.00: Efter eftermiddagsmad er der igen forskellige aktiviteter og leg inde og ude resten af dagen.

    17.00 (Mandag og fredag 16.30) - Søskrænten lukker.

    På Søskrænten har vi forældrebetalt frokostordning og eftermiddagsordning. Det betyder at vi sørger for at købe og tilberede alt den mad dit barn har behov for i løbet af dagen hos os. Lige fra formiddagsfrugten kl. 9.00 til eftermiddagsmaden.

    Vi har det økologiske spisemærke i sølv, hvilket betyder at kosten er 60-90 % økologisk.

    Kosten består af sundt og varieret sammensat kost som er nærende og mættende og holder børnenes blodsukker stabilt hele dagen. Det kan være suppe, grød, vegetarretter, fiskeretter, kødretter og masser af forskellige grøntsager. Der bages frisk brød hver dag. Alt maden laves fra bunden. Vi har fokus på madmod og børnene får mange forskellige smagsoplevelser hos os. Vi ser måltidet som en vigtig pædagogisk aktivitet hvor børnene selv hjælper med borddækning, øver sig i at øse maden op og spise med kniv og gaffel. Vi lægger stor vægt på at stemningen under måltidet er hyggelig og rar og med rum til de gode dialoger om maden og hvor den kommer fra.

    Vi stemmer om det

    Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

    Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

    Vi vægter samarbejdet med forældrene højt. Som forældre er i de vigtigste personer i jeres barns liv, I er dem som kender jeres barn bedst. Den viden I har om jeres barn er vigtig for os så vi kan skabe tryghed for jeres barn når det opholder sig hos os. Hjemmet og institutionen er to forskellige kontekster for barnet at agere i, det er derfor vigtigt at vi deler den viden og de iagttagelser vi gør os i dagligdagen med hinanden. Jo tættere vi kan arbejde sammen om at støtte barnets udvikling jo bedre for barnet.

    På Søskrænten vægter vi fællesskabet lige så højt som individet, dette afspejler sig også i vores måde at lave forældresamskabelse på. Vi afholder derfor dialogmøder for forældrene gruppevis en gang om året. Her lægger vi op til en åben dialog om styrker og udfordringer både på individniveau og på gruppeniveau. Det er her pædagogerne får mulighed for at drøfte med jer hvad der kendetegner børnegruppen lige nu, hvordan der arbejdes med dette i institutionen og hvordan I som forældre kan støtte op om dette arbejde derhjemme.

    Ud over de fælles dialogmøder afholdes der individuelle forældresamtaler 3 gange i løbet af barnets tid hos os: Når barnet er startet i vuggestuen og der er gået 3-5 måneder, når barnet er på vej mod 3 år og når barnet er på vej mod 6 år, inden skolestart. Derudover kan vi altid afholde ekstra møder hvis vi vurdere at der er behov for dette.

    Vi ønsker en åben kultur hvor I som forældre henvender jer direkte til os hvis der er noget I undrer jer over. Det vi får at vide har vi mulighed for at handle på.

    Hen over året har vi tradition for en række arrangementer så som: forældrearbejdsdag, forældremøde med valg til forældreråd, sensommerfest og julefest. Vi har en engageret forældregruppe hos os som støtter op om disse arrangementer, dette ønsker vi at bevare.

    Få indflydelse på dit barns hverdag

    I Søskræntens forældreråd får du mulighed for at være en del af de pædagogiske drøftelser, får indsigt i nogle af de mellemregninger der ligger til grund for vores valg og prioriteringer i den pædagogiske praksis. Du deltager i planlægningen af diverse arrangementer og har mulighed for at sidde med i ansættelse af nyt personale. Der er valg til forældrerådet hvert år i august.

    Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

    Samarbejde med forældre

    Udvikling og trivsel er for os på Søskrænten tæt forbundne. ”Du kan ikke udvikle dig uden at trives – og omvendt - når du trives, kan du udvikle dig”. En anden vigtig faktor for at kunne trives og udvikle sig, er at man føler sig tryg. At være i trygge rammer sammen med gode venner og legekammerater og kendte stabile voksne er helt afgørende for det lille barns trivsel. Børnene er på Søskrænten, fra de er 0-6 år. Det er den periode i et menneskes liv, hvor der finder allermest udvikling sted. I denne periode tilegner barnet sig en række færdigheder, og det menneske som barnet vil udvikle sig til at blive, bliver grundlagt i disse år. Barnets selvværd bliver grundlagt. De ting barnet lærer, vil få afgørende betydning for, hvordan barnet trives og udvikler sig resten af livet. Det tager vi meget alvorligt på Søskrænten.

    De tætte relationer er vigtige for os. Her øver barnet sig på og lærer med tiden, hvad det vil sige at være en god ven, og at have en god ven. At der er nogen som er gode til noget, som man selv skal i gang med at lære. At der er noget man selv kan, som andre først skal i gang med at lære. Barnet øver sig på at kunne være i en konflikt og komme godt ud af den, på en måde så alle parter føler tryghed i relationen og lærer noget af det. Barnet øver sig på og lærer med tiden, at rumme både sig selv og kammeraternes følelser. Barnet lærer at alle vores følelser er okay. Men nogle gange er er vi nødt til at korrigere de handlinger, følelserne afstedkommer. Det ligger os meget på sinde, at barnet aldrig oplever at være forkert. Men at vi alle sammen nogle gange gør noget som er forkert, det taler vi med barnet om, så det med tiden kan sætte sig i barnets indre system som vigtig læring.

    Hos os arbejder vi hele tiden med barnets nærmeste udviklingszone, det vil sige at vi tager udgangspunkt i hvor det enkelte barn er i sin udvikling og hvad det næste barnet skal lære er. Vi har et stort fokus på at hjælpe barnet til at være robust, for os betyder robusthed at kunne tackle konflikter og modgang uden at man går i stykker, det er helt afgørende for den livsduelighed som vi gerne skulle sende barnet videre i skole med.

    Vi arbejder altid med det enkelte barn i fællesskabet, det betyder at vi tager udgangspunkt i barnets udviklingsniveau når vi sammensætter de fællesskaber barnet skal være en del af. Nogle gange er det givtigt at være sammen med nogle som er på samme niveau, andre gange kan det være udviklende at være sammen med nogle som enten er på et højere eller lavere niveau end en selv for på den måde at lære noget af andre eller at være den andre lærer noget af.

    Vi arbejder med barnets trivsel, læring og udvikling i et tæt samarbejde med jer som forældre og vil løbende drøfte dette med jer. Der vil både være individuelle forældresamtaler igennem jeres tid som forældre på Søskrænten vedrørende dette, men også nogle fælles møder for forældre med børn i samme gruppe.

    Vi arbejder løbende med "Pædagogisk Læreplan" og herunder finder du et link til evalueringen i 2022:

    Evaluering af arbejdet med den pædagogiske læreplan

    Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

    Dit barns udvikling og trivsel

    God søvn giver glade og kvikke børn

    I vores arbejde med børn og børns trivsel og udvikling ligger vi også vægt på børns egen rytme. Det vil sige barnets rytme for søvn, hvil, pauser, bevægelse, mad og toiletbesøg.

    For at børnene lærer at mærke sig selv og sine egne behov, er det vigtigt, at vi giver plads til, at børnene har deres egen rytmer. Derfor har vi valgt, at børnene her i Søskrænten skal have mulighed for at sove/hvile efter behov.

    I en travl hverdag kan børnenes egen rytme blive forstyrret mange gange i løbet af en dag. Det sker når vi fx vækker børnene om morgen, efter middagsluren, når der ikke er god tid til at spise eller når vi skal skynde os videre til det næste. Hver gang vi skynder på det lille barn, forstyrrer vi deres rytme – hvilket på sigt kan gøre det svært for barnet at mærke sig selv og stresse det.

    I praksis betyder det:

    at vi ikke noterer hvordan barnet sover

    Vi bruger rigtig meget tid på at orientere os om, der er skrevet ved de sovende børn, frem for at være nærværende ved de vågne børn. Vi har fuld forståelse for, at det kan give usikkerhed hos nogle forældre ikke at kende tidsangivelsen på deres barns søvn.

    Vores erfaring og viden fra forskning er, at det er mere vigtigt, at vi kigger på det enkelte barn end på det konkrete tidspunkt. Et barn kan være ”utidig” af mange grunde og søvn er kun en af dem.

    Vi skal sammen med jer blive bedre til at respektere, at børnene er ”på”, når de er i institution. De bliver fyldt med stimuli og sanseindtryk gennem hele dagen. De skal lære at indgå i relationer og venskaber, det at være en god ven kræver, at børnene har fået tid, plads og guidning i at mærke sin egen rytme.

    I vil selvfølgelig altid blive informeret, hvis jeres barn en dag har sovet mere eller mindre end normalt, på samme måde som vi fortæller jer om barnets appetit og generelle trivsel. Det håber vi, at I vil have tiltro til, at vi gør, selvom det kan være svært i starten.

     vi vækker ikke børnene

    Fra artiklen `BØRN SKAL SOVE AD LIBITUM`, som I kan finde på nettet står der:

    Vi anbefaler, at børn ikke vækkes, når de sover middagslur. Børn kan ikke sove for meget, men de kan sove for lidt. Hvis barnets naturlige behov for dagssøvn afbrydes, kan nattesøvnen påvirkes negativt. Børn, der får lov til at sove middagslur, til de vågner af sig selv, sover bedre om natten. En god middagslur forbedrer nattesøvnen, fordi barnet får mere ud af sin dag og er mere naturligt træt om aften.

    Vi anbefaler, at forældre og personale får en snak om, hvad der er bedst for barnet. Hvis der er problemer med at få barnet til at sove om aften, kan i snakke om, hvorvidt løsningen er, at luren rykkes frem på dagen, så barnet ikke sover for sent på eftermiddagen”.

    Sidst opdateret: 2. november 2023